Thursday, December 2, 2010

Meningkatkan Kualiti Kepimpinan Diri

Artikel dipetik daripada buku Memimpin Diri Sendiri oleh Tuan Ahmad Zabidi Abdul Razak
Meningkatkan Kualiti Kepimpinan Diri
Aspek pertama yang perlu dimiliki oleh setiap insan yang ingin menjadi pemimpin terbaik kepada diri sendiri adalah faktor motivasi. Tanpa motivasi, sesiapa pun tidak mungkin berusaha bersungguh-sungguh bagi melaksanakan setiap aktiviti yang berkaitan dengan dirinya. Ini kerana motivasi bermaksud pendorong kepada keinginan memperoleh sesuatu. Apabila tiada dorongan menyebabkan sifat malas ataupun jemu menguasai diri. Motivasi juga dikatakan suatu perancangan awal yang dilakukan oleh seseorang bagi memperoleh kejayaan dalam apa jua bidang yang diceburi dengan cemerlang. Seseorang yang bermotivasi sentiasa bersemangat tinggi, sanggup menghadapi setiap rintangan sehinggakan biar apa sahaja yang menghalang pasti dia akan memperoleh kejayaan yang cemerlang.
Menyedari hakikat kepentingan motivasi, sepatutnya setiap pelajar memilikinya. Tetapi persoalannya, kenapakah masih terdapat pelajar-pelajar yang gagal memperoleh kejayaan cemerlang? Adakah mereka ini tidak bermotivasi ataupun terdapat masalah-masalah lain yang menguasai diri. Walaupun tidak dinafikan kemungkinan terdapat faktor-faktor lain yang menyebabkan kegagalan, antaranya faktor kewangan, faktor keluarga yang tidak bahagia dan berpecah belah, namun apabila diri sendiri tetap mahukan kejayaan tiada siapa yang mampu menghalang cita-cita itu.
Memandangkan pentingnya aspek motivasi ini, persoalannya adakah terlalu sukar memiliki motivasi yang kuat ataupun membentuk motivasi diri. Sememangnya kata-kata motivasi mudah diucapkan tetapi sukar memilikinya. Tuhan menyatakan dalam diucapkan tetapi sukar memilikinya. Tuhan menyatakan dalam surah ar-Ra'd ayat 11 yang bermaksud, "Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri yang mengubahnya." Ayat ini menjelaskan kaum yang ramai bilangannya tidak akan diubah nasib mereka apabila mereka tidak mahu berubah. Jadi, sudah tentu sebagai seorang pelajar ataupun pekerja apabila kita tidak mahu melakukan sebarang perubahan ke atas diri sendiri, sudah tentu tidak ada suatu kuasa pun yang mampu mengubah diri sendiri.
Kesimpulannya, apabila kita inginkan kejayaan yang cemerlang dalam setiap bidang yang diceburi, kita sendiri yang perlu memiliki sifat-sifat berikut iaitu mengawal diri sendiri, sentiasa bermotivasi ke arah peningkatan kualiti diri dan melakukan perubahan ke arah hidup yang lebih berkualiti. Tenangkan fikiran, pejamkan mata seketika, tanyalah diri kita adakah kita seorang yang bermotivasi ataupun kita masih tercari-cari jalan menjadi seorang yang bermotivasi?

No comments:

Post a Comment